Asiaa palautumisesta

22.03.2019

Miksi palautuminen on tärkeää ja miksi siihen tulisi kiinnittää huomiota? Noh...

Palautuminen on tärkeä huomioida arjessa, koska ilman riittävää lepoa, ei vaan oikeesti voi jaksaa hirveen pitkälle!


Omaan palautumiseen on joutunu nyt kiinnittämään alkuvuodesta paljon enemmän huomiota, koska kiirettä on pitänyt työrintamalla, nuo potkukelkkakisat toi oman kiireensä ja lisäksi oon sairastanut helmikuun alusta asti....jatkuvasti..

Osasyy tuohon pitkään sairasteluun varmasti on töiden ja kisasuunnittelujen tuoma stressi, jota en kyllä myöntänyt ennen tätä päivää (helpompi olla stressaamatta muka kun ei myönnä sitä itselleen). Kun ei ole päässyt missään kohti kunnolla lepäämään ajan kanssa, on tautikin pitkittynyt. Onneksi oon nyt kantapään kautta oppinut sen, että jos kynttilä palaa isommalla liekillä toisesta päästä, on toisesta päästä turha sitä yrittää sytyttää, tai lopputulos ei miellytä ketään.



Eli kaiken tän sairastelun, kiireen ja lievän stressin vuoksi, mun treenit ja valitettavasti se ruokapuolikin on kärsinyt. Tai en tiedä voinko sanoa, että kärsinyt, mutta sinne päin ei olla menossa, mikä oli tavotteena, vaan junnataan paikallaan. Toisaalta oon ollu täys idiootti, kun oon kuvitellu, että alkuvuodesta tiristän loput 15 kiloa pois, niin sitten oon mun päätavotteessa jonka oon asettanu itelleni, koska oon koko ajan tiedostanut, että tää alkuvuos on aika kiireinen. Mutta koska tää on vaan elämää, niin en oo ottanu ressiä tästä asiata, vaikka oonkin päättäny, että tämän vuoden aikana tuon mun pitkän painonpudotusurakan päätökseen (oon alottanu siis jo tammikuussa 2017). Oon syöny reippaasti ja reenannu vähemmän, mutta silti enkat paukkuu maastavedossa, penkissä ja kyykyssä. Poltetaan se loppu 15 kiloa sit pois, kun oon tän taudin selättänyt kokonaan! Koska turha stressi on jo mukavasti kadonnut elämästäni.


Mistä tiedät, että olet alipalautunut?

  • Ärsyttää, kiukuttaa, v*tuttaa, väsyttää...
  • Treenit tökkii pidemmän aikaan, treenien jälkeen tulee huono olo, pidemmän aikaan ollu vaan semmonen olo että ei huvita/jaksa treenata.
  • Et saa nukuttua kunnolla, heräilet kesken yöunien, nukut pätkittäin, vaikka kuinka nukut, niin silti olet jatkuvasti väsynyt.
  • Pitkittynyt sairastelu, pitkään kestävät lihas- tai nivelsäryt.
  • Tuntuu että voisit syödä viis kiloa ruokaa viidesti päivässä. Tai toisin päin, mikään ruoka ei maistu miltään.

Mistä tiedät, että palaudut kunnolla?

  • Syö 'nälkä pois', ei ähkyyn, mutta niin, että nälkä lähtee. Toisin sanoen syö riittävästi. Syö siltikin riittävästi, vaikka se ruoka ei joinain päivinä maistuis. Ilman kunnollista ruokaa, ei jaksa.
  • Ota vapaata sieltä mistä pystyt. Jos esim. työssä on kamala kiire, treenaa vähemmän. Koko loppu elämä on aikaa treenata, ei sen takia kannata itteensä loppuun polttaa. Toki siis huippu-urheilijat on erikseen. Koko loppu elämä on myös aikaa tehdä töitä, mutta harvemmin niistä saa yks-kaks pari-kolme viikkoo vapaata ihan vaa huvinvuoks.
  • Pidä lepoviikkoja treeneistä tietyn väliajoin, jolloin kroppasi saa levättyä pidemmän aikaa kunnolla. Lepoviikolla ei siis pidä maata vaan kotona, pienet palauttavat kävelyt tekee vaan hyvää!
  • Tee rentoutumisharjoituksia, joogaa, huolla kehoa venytellen/käy hieronnassa, näe ystäviä, hemmottele itseäsi, irrottele, pidä myös siis henkisestä hyvinvoinnistasi huolta.

Muistatko sä pitää myös palautumisesta huolta arjen kiirreessä? Jos noudatat jonkinmoista treeniohjelmaa, onko siinä säännöllisin väliajoin lepopäiviä ja -viikkoja?

Janette