Liikunnan aloittaminen 

08.02.2019

Tammikuu on takanapäin, kuinka moni tavoittelee vielä niitä tavoitteitaan?

Monesti, kun lähdetään muutamaan elämäntapoja ja lisäämään sinne omaan arkeen liikuntaa, ollaan sitä mieltä et kaikki mulle heti nyt. Muttakun asiat voi tehdä rauhassa ja järkevästikkin! Tässä muutama vinkki teille, miten saat pysyvästi liikunnan sinne omaan arkeesi mukaan;


1. Tee liikunnasta hauskaa!

Ei kuntoilun tarvitse olla haudan vakavaa puuhaa. Jos joskus erehytte mun kanssa samaan aikaan salille, tiedätte mitä tarkotan... Vaikka mulla lenteleekin ärräpäät aika monesti, kun haluan antaa itestäni kaiken irti, niin ihan yhtälailla repeilen myös nauruun ja ennen kaikkea pidän HAUSKAA kun jotakin teen. Juurikaan koskaa ei jää köntsän maku suuhun kun oon jotain tehny.

Pyrin pitämään AINA hauskaa myös asiakkaiden kanssa, enkä ainoastaa vain omissa treeneissä. Kuten kuvasta varmasti huomaa :D
Pyrin pitämään AINA hauskaa myös asiakkaiden kanssa, enkä ainoastaa vain omissa treeneissä. Kuten kuvasta varmasti huomaa :D

2. Kun aloitat uuden harrastuksen, opettele rauhassa asiat ja rakenna hyvä pohja.

Jos et ole harrastanut mitään liikuntaa, on hurjaa ja suorastaan ehkä vähän typerää, lyödä kerrasta pelit ja rensselit uusiks, tunkee sinne viikkoon 4 salitreeniä, 4 lenkkiä ja kehonhuollot päälle. Kyllä sitä kerkeää! Mitä pienemmillä askelilla, sen parempi. Opettele muutama asia kerrallaan ja kun ne alkavat tuntua rutiineilta ja hyvältä, voit lisätä uusia asioita sinne tekemiseen. Opettele esimerkiksi ensimmäisenä käymään pari kertaa viikossa rauhallisilla kävelyillä, kun kävelyt tuntuvat iisiltä, lisää hieman tehoa.

Tässä me opeteltiin Emmin kanssa tekemään kyykkyä kahvakuulan kanssa, no enemmänhän se tais mennä pyllylle taputteluun. Ja huomatkaa, käytössä oli kahden kilon kuula, eli ei lähetty ensimmäisenä tekemään 12 kilon kuulalla, ennenkun liikerata on kunnossa!
Tässä me opeteltiin Emmin kanssa tekemään kyykkyä kahvakuulan kanssa, no enemmänhän se tais mennä pyllylle taputteluun. Ja huomatkaa, käytössä oli kahden kilon kuula, eli ei lähetty ensimmäisenä tekemään 12 kilon kuulalla, ennenkun liikerata on kunnossa!


3. Liiku porukassa!

Yhdessä liikkumisessa on tekemisen meininkiä! On aivan ihana seurata omia Pienryhmiä, kuinka ryhmäläiset tsemppaavat toinen toisiaan ja saavat motivaatiota muista, vaikka entuudestaan ei tuntisikaan! Jos yksin liikkuminen tuntuu ahdistavalta/typerältä/ei kiehtovalta, kerää oma porukka kasaan ja sopikaa keskenään, että kerran viikossa teette yhdessä jotain, näin jokainen teistä saa uuden rutiinin viikkoon, jota jokainen varmasti odottaa innolla :)

Olisko teillä jotain vinkkejä liikunnan aloittamiseen? Mahtavaa viikonloppua kaikille!


Janette