Muista monipuolisuus

22.01.2019

Monesti tammikuussa kun laitetaan elämäntavat uusiksi ja lähdetään sata lasissa noudattamaan uusia ruokailu- ja liikuntatottumuksia, ei muisteta, että lepo ja kehonhuolto on yhtä tärkeää kun itse treenit.

No miten sitä sitten pitäisi toimia, että kaikki olisi balanssissa? Ei hättää, oon laatinu pienen muistilistan teille! :)

  1. Treenaa monipuolisesti, mutta ei mitään överi treenitunteja viikkoon. Yksi treenikerta voi kestää 30-75 minuuttia ja on silti varmasti tehokas, kun treenataan oikeaoppisesti!
  2. Laiskuus ja väsymys on kaksi aivan eriasiaa, joten opettele kuuntelemaan kehoasi milloin olet oikeasti väsynyt ja milloin laiska.
  3. Löydä oma lajisi! Jos et tykkää kuntosalista, älä käy siellä. Varmasti löytyy joku muu tapa tehdä lihaskuntoharjoittelua. Jos et tykkää hiihdosta, älä hiihdä! Aerobisia lajeja on monia, joista voit valita itsellesi mieluisen.
  4. Merkkaa kalenteriisi jokaiselle viikolle vähintään yksi lepopäivä, jolloin sinulla on aikaa pötkötellä sängyssä ja sohvalla, nähdä kavereita yms. ja pidä siitä kiinni!
  5. Tee sama homma kehonhuollon kanssa kuin lepopäivänkin. Lepo ja kehonhuolto on ihan yhtä tärkeitä, kun itse treenit. Ellei jopa tärkeämpiä! Levossahan sitä kehittyy ;)
  6. RENTOUDU! Käy saunassa, istu kynttilän valossa, kuuntele rauhoittavaa musiikkia, mutta muista välillä myös rentoutua ja olla ajattelematta yhtään mitään!
  7. Syö säännöllisesti, monipuolisesti ja ennen kaikkea riittävästi! Pidä ateriarytmi 2-4 tunnin välissä ja huomioi että saat kaikkia ravintoaineita riittäväsi oma kulutus ja tavoite huomioon ottaen.
  8. Muista myös herkutella välillä! Lakot, kuurit, totaalikieltäytymiset eivät yleensä johda pitkälle, vaan usein ja aika helposti, sitten kun itselleen sallii 6 viikon tiukan kuurin jälkeen vähän herkkua, lähtee homma lapasesta. Tätä kutsutaan jojoiluksi. Kaikesta ei tarvitse luopua, mutta opettele kieltäytymään!
  9. Älä stressaa, liikunnan ja terveellisten elämäntapojen kuuluu olla myös rentoa, hauskaa ja helppoa ilman, että kokee koko ajan olevansa suorituspaineen alla.
  10. Palkkaa ammattilainen avuksi jos tunnet olevasi asioiden kanssa hukassa, mikä olisi sen parempi sijoitus kuin oma hyvinvointi?


Auttoko mun vinkit yhtään? :)

Tästä sainkin idean..


Pistin nyt Räätälöidyn Starttipaketin -25% alennukseen helmikuun vikaan päivään asti. Strarttipaketti sisältää mm. räätälöidyn ruoka- ja harjoitusohjelman, sekä paljon kaikkea muuta. Nyt kannattaa käyttää tämä tarjous hyödyksi, sillä paketille jää hintaa vain 120€ (ovh. 160€). Pistähän viestiä jos kiinnostuit!


Aivan mahtavaa viikon jatkoa kaikille teille, perjantaina täällä blogissa vierailee mun ihana yhteistyökumppani Tiia! :)


Janette